Suoritusmäärät nousuun -ryhmämessut

Verkkopedapäivässä 4.10.2013 pohdittiin myös, kuinka nettikoulutuksen opiskelijakohtaiset suoritusmäärät saataisiin nousuun. Työskentely tapahtui pienryhmissä, jossa kukin pöytäryhmä valitsi yhden teeman aiemmin ideoidun teemapaperin pohjalta. Tämän jälkeen kukin ryhmä pohti konkreettisia keinoja kurssisuoritusmäärien kasvattamiseksi valitsemansa teeman pohjalta.

Pöytäryhmien teemoiksi valikoituivat henkilökohtaistaminen, matalan kynnyksen yhteydenotto, nopea tarttuminen ja puoli vuotta -deadline. Näihin teemoihin liittyviä ideoita koottiin fläpeille, joiden keskeiset asiat on koottu alle.

Henkilökohtaistaminen

  • kurssikohtaisten arvosana- ja sisältötavoitteiden asettaminen

  • arvosanakäppyrä myös opiskelijoille näkyviin?

  • pakollinen alasvetolaatikko

  • aikataulujen seuranta

  • herätyspiste tietystä pisteessä kurssia

    • joku työkalu

  • Muikun “Terveiset opettajalle” -kentän muuttaminen muotoon “Aikatauluarvio / tavoitteet tms.”

    • herätteet opettajalle

  • yhteislähtökurssit

Matalan kynnyksen yhteydenotto aineenopettajaan

  • Opettajan videotervehdys

    • kurssin aloitusviesti videolla

    • persoonallisia videoesittelyjä (opelle tärkeät asiat tai kiinnostuksen kohteet esille)

  • Esimerkkinä matikkaverkko facessa > kynnys matalampi

    • aikaresurssi?

  • Houkuttelu lähitapaamisiin tai muihin livekontakteihin

  • Chat -mahdollisuus, ei-julkinen mahdollisuus

  • Ollaanko mietitty toisin tekemistä riittävästi? (myörs kurssien suunnittelussa)

    • sopisivatko kokeet jollekin opiskelijalle?

  • Uudessa Muikussa näkyy, onko ope online -tilassa

    • vastaanottoaika esim. 2 krt / viikko

“Nopea tarttuminen” – ohjaaja / ope

  • kurssin ohjeistus?

  • opettajan lähestyttävyyden “osoitus”

    • videoesittelyt (tyyli)

    • opettajan “sana”

    • ekan kontaktin merkitys

  • keskeytyneestä kurssista tiedon välittäminen ohjaajalle

  • ohjaustarpeen muutoksen mahdollisimman varhainen tunnistaminen

  • chatti-vastaanotot

    • mahdollisimman matala yhteydenottokynnys

    • M3:n “paniikkinappula”

    • vrt. opetus.tv:n chat-vastaanottoajat

  • nonstopilla tökkäämisen jälkeen (jos kurssisuoritus stoppaa johonkin) automaattiheräte opiskelijalle ja opelle / ohjaajalle

  • mitä me tiedämme opiskelijoiden tilanteista? mitä meidän tulisi tietää enemmän?

Puoli vuotta -deadline

  • puolivälin välitsekkaus

  • esimerkki kurssin palastelusta ja aikataulutuksesta

  • tavoitekeskustelu kurssikohtaisesti

  • kevennetyt alut kursseilla

    • johdantoteht. 5/40

      • mielellään helposti arvioitavia monivalintatehtäviä tms.

    • välipalaute, jos tarpeen

    • motivoiva palaute

  • itsensä laittaminen “passiiviseksi” ns. takaovi poistaa kurssilta väliaikaisesti

Kuten loppukeskustelussa kävi ilmi, ideoitiin työskentelyn aikana sekä verkko-oppimisympäristöön, aineen- ja opintojen ohjaukseen että sisällöntuotantoon liittyviä kehitysehdotuksia. Kiitos kaikille työskentelyyn osallistuneille!

Advertisements

One thought on “Suoritusmäärät nousuun -ryhmämessut

  1. Päivitysilmoitus: VPP2013sl koostetta – OTAVAN OPISTON VERKKOPEDAA

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s